Bhaagavatha Saaradaa — 6

SriSaaradaa Dayaa Deeptih:—

Bhaagavatam~6.

Bhaagavata Maamaatmyam.

The second verse in the B.M., is a prayer to Sri Suka Goswamy. This is taken directly from the main text of the Bhaagavatam. So we chant the verse as a prayer only, and we can have a detailed exposition on this verse when we come across this in the text. The verse is as under:-

Yam pravrajanta manupeta mapeta krityam
Dvaipaayano viraha kaatara aajuhaava |
Putreti tanmayatayaa taravo>bhineduh
Tam sarva bhoota hridayam muni maanato>smi” ||

Immediately after the prayer of the Supreme Lord, Sri Krishna, the very next prayer is to Sri Suka Deva Goswamy. No prayer is offered to Sri Saraswatidevi, or Vishvaksena (the Vaishnavite version of Lord Ganesa), or Vedavyaasa, the author of the Bhaagavata, or at least to the Holy Text of the Bhaagavata Mahaa Puraanam itself. Why is this? Doesn’t it look like an instance of impropriety, either unwittingly or wantonly? No, not at all so. Then, how.

Here, the Spiritual Sublimity, the sacred personality and the transcendental excellence of Sri Suka Brahma are formidably so all-inclusive that what all we mentioned above are already there and a lot more left untouched are also included in Sri Suka Deva maharaj. The main theme of this verse is that Sri Suka bhagavaan is, by birth, thoroughly well-established in the Supreme Sat-Chit-Aananada Brahman. So, the Brahman is all-inclusive and all-encompassing Reality who/which is beyond the bounds of spacio-temporal dimensions.

Consequently, the singular prayer to Sri Sukadeva is a prayer to the Supreme Truth of Brahman itself and as such it includes all prayers to all the Gods and Goddesses, Sages and Saints and the Vedas and the Puraanas.

Swasti ||

You may also like...

6 Responses

  1. CS says:

    Marvellous! The point that prayer to Sri Sukadeva is a prayer to al Gods and goddesses etc.is very interesting
    and meaningful. (Tam sarvabhootha hridayam).
    Your clarification made it so clear.

  2. కిరణ్ says:

    I am looking forward to “జన్మాద్యస్య యతోన్వయా…….”

  3. Kiran Sundar Balantrapu says:

    “కనుసైగ చేయ కందము
    మనసున తలఫోసినంత మత్తేభ” మటుల్
    నిను చేర భాగవతమదె
    పనిగట్టుకు నన్ను చేరె వ్రతమై కృష్ణా!

  4. కిరణ్ సుందర్ బాలాంత్రపు says:

    ఏదీ సంస్కృతశారద?
    యేదీ భాగవతశారదేక్షతి? వేచెన్
    స్వాదుముకుళములు తత్సం
    వేదనకై వక్కలంక వెంకటకృష్ణా!

  5. వ.వెం.కృష్ణరావు says:

    1)నాలుగు వర్ష దశకముల,
    మూలుగుచున్నవి శరీర మూలగ్రంథుల్ |
    కాలేయాదులు వ్యాధుల
    కూలెడు వేడుకలు చూతు, కోలాహలినై||

    2)ఏది తిండొ, మరల, ఏది జీవనహారొ,
    ఏది మందొ, విషమదేదొ తెలియ!
    వైద్యులెవరొ యముని భటులెవరొ, తెలియ!
    ప్రాణ-మరణ భేద భావమెరుగ!

    3)భారత, భాగవతాదుల
    సారము నెరిగింపవలెను చారిమమొప్పన్ |
    శారీరక సంకటముల
    తీరులుపశమింప చూతు దేవీకృపతో!||

    4)దేహస్వాస్థ్యము నమ్ముచు,
    సాహసనిర్ణయములలర, సల్పితినెన్నో!
    ఊహకు సులువుగ అందెడి
    “సాహిత్యము సౌహిత్యము”లవంటి సంగతి వ్రాతున్ ||

    5)శారదాంబ దయతొ జన్మమ్ము కలిగెను
    దేహ-బుద్ధి వృద్ధి తీరులన్ని
    దిద్ది తీర్చి, లౌక్యదేశకాల ఘటన
    కనువు చేసె తల్లిౘనవు తోడ!

    6)అమ్మ సంకల్పబలమున్న, అగును అన్ని,
    దేహపుష్టియు, స్వాస్థ్యమ్ము, తిరిగి చేరు,
    పూర్తి చేయించు పనులన్ని పుణ్యమతిని,
    అట్లు కాదేని సంభావ్యమన్యవిధిని!

  6. కిరణ్ సుందర్ బాలాంత్రపు says:

    నారదాది మునుల నాల్కపై నడయాడి
    భాగవతము బయలుపరచినట్టి
    శారదమ్మతల్లిచాటు బిడ్డవు, తల్లి
    కొంగువిడని అర్భకోత్తముడవు!

    రోగముల సాగనంపుత
    మూగిన దుర్దశలను తుదముట్టించుత, నీ
    యోగమును తల్లి కూర్చుత
    వేగిరమే వక్కలంక వెంకటకృష్ణా!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *